Livsmedelsverket rekommenderar

Under den inledande tiden i Kanada tittade jag en hel del på TV och då framförallt kanalen TSN som sänder sport dygnet runt. TV-tittandet var som mest intensivt under junior-VM i ishockey i samband med nyårsskiftet och det var i samband med detta jag för första gången uppmärksammade reklamen för Delissio Bacon Cheesburger Pizza. En reklamfilm som denna hade aldrig fungerat i Sverige av flera anledningar, men att det är ett sant nöje i pauserna mellan NHL-matcherna erkänner jag.

Redan i samband med junior-VM bestämde jag mig för att jag måste äta denna skapelse en gång under min tid i Kanada. Inte för att jag tror det kommer stimulera smaklökarna, utan just för att en maträtt som blandar pizza och cheesburgare troligen bara finns i Nordamerika. Efter att gårdagen hade innehållit lite mer alkohol än vad Livsmedelsverket rekommenderar var detta en utmärkt dag för att göra verklighet av planen. Jag tog en promenad till mataffären och började leta i frysdisken bland färdigmat och efter ett kort sök hade jag hittat kartongen som skulle göra mig mät och glad denna kväll.

Det rekommenderade dagliga intaget av energi för en vuxen man är 2500 kcal förutsatt att han rör sig normalt. På baksidan av kartongen kan jag läsa att på bara 20 minuter skall jag ha ”tillagat” en pizza som innehåller 2040 kcal. Med andra ord ger denna runda och tjockbottnade kaloribomb lite drygt 80 % av all energi jag behöver denna dagen. Som väntat var smaken inget som får Carl-Jan Granqvists gomsegel att fladdra, men mätt det blev jag helt säkert av de över 2000 kcal. Pizzans utseende var dock en stor besvikelse eftersom det var omöjligt att se det minsta spåret av cheesburgare.

Vilken av Livsmedelsverkets rekommendationer som jag har överstigit mest vet jag inte med säkerhet och tur är väl det. Det jag däremot vet är att jag har brutit mot ett statligt verks riktlinjerna två dagar i rad, något som aldrig kan vara bra i det långa loppet. Vad detta betyder för min hälsa i det långa loppet får tiden utvisa, men just nu är hälsan mest i behov av en stor dos sömn.

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Livsmedelsverket rekommenderar

  1. Systeryster skriver:

    Hahaha tillåt mig skratta!

Lämna en kommentar