Champagne powder

Det som får skidåkare i allmänhet och skandinaver i synnerhet att resa i nästan ett dygn för att åka skidor i Kanada är den omtalade snön. Att den varan kommer i stora mängder vet de flesta om men för skidåkare är det inte bara kvantiteten, utan även kvalitén som är speciell.

När pudret faller här kallas den oftast för champagne powder och säg det skidmagasin i världen som inte ägnat minst ett nummer åt att förklara varför snön blir så lätt. Jag tänker inte gå in på några metrologiska förklaringar i denna text, mest eftersom jag inte har en aning om dem. Jag nöjer mig med att konstatera att jag under mina dagar i detta land har upplevt många snöfall, men aldrig har snön varit så lätt som idag.

Spunnet socker har högre densitet än det lager av nysnö som log i Red Mountains backar vid öppningen. När jag släppte ner skidorna vid liftens dalstation denna morgon flög snön iväg av det lätta fallet. Vid åkningen, när samma skidor dessutom har en människovikt som extra tyngd, blir detta något alldeles speciellt. Snön flyger så lätt runt omkring mig när jag åker och gör att mina mungipor dras uppåt. Efter idag har jag verkligen upplevt den magiska snökvalité som det skrivits spaltmeter på spaltmeter om, och jag kan bara hålla med – den är speciell!

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Champagne powder

  1. Pingback: Ett jobb – två verkligheter | livetikanada

Lämna en kommentar